Na svoja vozila se močno zanašamo, na praktično vsaki poti se zanašamo na to, da nas avtomobil ne bo pustil na cedilu. Včasih imamo dober razlog za skrb, kaj lahko pa se pripeti tudi kakšna nepredvidljiva težava, ki ima lahko velike posledice. To pomeni, da je pametno za vozilo skrbeti preventivno, tudi če to pomeni nekaj več pozornosti, časa in tudi stroškov. Običajno mislimo predvsem na vzdrževanje in servis, tudi na pregledovanje tistih sistemov, ki ne pridejo toliko do izraza pri delovanju vozila. To je izpušni sistem, na katerega običajno ne pomislimo, dokler ne pride do kakšnih opaznih težav.
Izpušni sistem naj bi deloval brezhibno, ima tudi precej enostavno nalogo, za katero je povsem prilagojen. A to še ne pomeni, da ne obstaja tveganje za kakšne težave. Navsezadnje je ta sistem na podvozju izpostavljen obremenitvam z zunanjosti, medtem ko redno prenaša tudi velike obremenitve, do katerih prihaja pri delovanju motorja. Tako se lahko kaj hitro zgodi, da se pojavijo znaki obrabe ali pa kakšne nepričakovane poškodbe.
Posebno pozornost moramo namenjati izpušnemu sistemu v dizelskih vozilih. Ti motorji pri delovanju sproščajo strupene trdne delce, ki jih mora izpušni sistem ujeti v filter in odstraniti iz toka plinov, preden strupene snovi uidejo v ozračje. A seveda tudi v drugih vozilih pozornost ni odveč, saj optimalno delovanje izpušnega sistema močno pripomore tudi k optimalnemu delovanju motorja in vozila nasploh.
Kazalo vsebine
Izpušni sistem v dizelskih vozilih
Nekaj dodatne pozornosti terjajo dizelska vozila, ki imajo posebej prilagojen sistem za filtriranje strupenih snovi v izpuhu. Pri nepopolnem izgorevanju dizelskega goriva namreč nastajajo trdne snovi, ki jih ujamemo z mehanskimi filtri. Za to nalogo skrbi DPF filter, ki je zaslužen prav za filtriranje trdnih snovi iz toka plinov.
Na prvi pogled je naloga povsem enostavna, saj gre za trdne snovi, ki so vsiljivci med izpušnimi plini. Nalogo brez težav opravimo s finim filtrom, ki prepušča pline, a zaustavi škodljive trdne snovi. In prav to počne DPF filter v izpušnem sistemu dizelskega vozila. Pričakujemo lahko, da bo ta filter odlično deloval, a s časom se lahko pojavijo tudi težave. Če za izpušni sistem dobro skrbimo, bo tudi filter dobro deloval, v nasprotnem primeru se lahko filter zamaši in začne ovirati delovanje motorja.
Trdni delci, ki jih ta filter prestreza, se nabirajo na površini filtra. Element je sicer zasnovan tako, da sproti odstranjuje material s površine in ga shranjuje posebej, tako da pretok plinov ni moten. A s časom se seveda na filtru nalagajo trdne snovi, ki se tam nabirajo in filter lahko zamašijo. To opazimo v slabšem delovanju motorja, višjih temperaturah in morebiti tudi v drugih težavah, do katerih lahko pride, če ne ukrepamo pravočasno.
Čiščenje DPF filtra za učinkovit izpušni sistem
Najlažje težave s filtrom naslovimo tako, da avtomobil zaupamo v oskrbo avtomehaniku, ki se ukvarja s tovrstnimi storitvami. Specifično nas zanima čiščenje DPF filtra, ki ga opravljajo serviserji s posebno opremo. Tega opravila se ne moremo lotiti sami, saj gre za zelo strupene snovi, ki lahko hitro uidejo v naša pljuča ali v okolje, filtra z običajnimi pripomočki tudi ne moremo očistiti. Serviserji uporabljajo posebne naprave, v katere se filter povsem zapre, tam se lahko varno očisti in zamenja.
Čiščenje DPF filtra opravljamo po potrebi, če se začnejo kazati težave. Čisto možno je, da bomo zelo dolgo vozili brez kakšnih težav, saj je filter pripravljen na takšno vrsto uporabe. Je pa pametno, da smo nekoliko pozorni na delovanje motorja in izpušnega sistema, saj se filter ne zamaši kar naenkrat, temveč se material postopoma odlaga, tako da so tudi motnje v delovanju motorja postopne. Predvsem opažamo višje temperature izpuha in nižjo učinkovitost motorja. Seveda izpušni sistem vključimo tudi med sisteme, ki jih preverjamo pri rednih pregledih in vzdrževalnih posegih.
Druge komponente, ki jih ima izpušni sistem
Vsak izpušni sistem ima še nekatere druge pomembne elemente, ki skrbijo za to, da v okolje ne uhajajo strupene snovi, ki nastajajo pri izgorevanju goriva v motorju. DPF filter najdemo le v dizelskih vozilih, medtem ko so nekateri elementi sistema prisotni v praktično vseh vozilih.
Gotovo gre na tem mestu izpostaviti katalizator, ki ga tudi hitro prepoznamo. To je večji element pred koncem izpušne cevi, lahko ga opazimo, če si lahko ogledamo podvozje vozila. Tam skrbi za nevtralizacijo strupenih plinov, ki bi sicer ušli v okolje. Pri izgorevanju goriv nastajajo različni škodljivi plini, ki jih je možno s kemijskimi reakcijami pretvoriti v druge, manj škodljive snovi. Ravno za to je zadolžen katalizator, ki ima zelo veliko površino z aktivnim materialom, ki reagira z izpušnimi plini.
Celoten izpušni sistem je seveda še bistveno daljši in vsebuje različne elemente, ki morajo dobro delovati. Pametno je, da temu sistemu vsaj občasno namenimo nekaj dodatne pozornosti, tako se lahko prepričamo, da bo dobro deloval na dolgi rok. Najbolje bo, da za to nalogo zadolžimo serviserja, ki lahko podrobno preveri delovanje izpušnega sistema.